De betekenis van de doop - Wat zegt de Bijbel?

 

De doop is door Jezus ingesteld. In Matteüs 28 lezen we: “Jezus trad naderbij en sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in de hemel en op de aarde. Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb. En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld” (vers 18-20). 

Jezus’ discipelen kregen een belangrijke opdracht van Hem mee, om alle volken tot Zijn discipelen te maken. Een discipel is een volgeling van de Here Jezus. 
De doopformule wordt hier duidelijk door Jezus Zelf uitgesproken: “en doopt hen in de Naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.” Deze Drie zijn ÉÉN! Er staat dat wij dopen “in de Naam” (niet Namen), dit is een sterk bewijs van de Goddelijke Drie-eenheid.

Wanneer mag er gedoopt worden?
De Bijbel geeft ons een belangrijke voorwaarde voor de doop. Wie tot geloof is gekomen mag zich laten dopen! De doop van de kamerling uit Ethiopië is een duidelijk voorbeeld. In Handelingen 8 staat: “En terwijl zij onderweg waren, kwamen zij bij een water, en de kamerling zeide: Zie, daar is water; wat is ertegen, dat ik gedoopt word? En hij (Filippus) zeide: indien gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd. En hij antwoordde en zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is. En hij liet de wagen stilhouden en beiden daalden af in het water, zowel Filippus als de kamerling, en hij doopte hem” (Hand. 8:36-38).

Voor degenen die nadenken over de doop. De dopeling geeft door de doop een sterk getuigenis af naar de buitenwereld, dat hij (of zij) bij de Here Jezus wil horen (vgl. Handelingen 3:41). En bij die overgave hoort de doop. Het Griekse woord voor "dopen" is baptízo. Dit betekent "dompelen” of “onderdompelen”.

De betekenis van de Bijbelse doop
Gods Woord geeft ons tenminste drie belangrijke betekenissen van de doop.

  1. De afwassing van zonde,
  2. Begraven worden en opstaan,
  3. Ingelijfd in het Lichaam van Christus – de gemeente, bij de doop in de Geest (wedergeboorte).


Ten eerste: Het is een voorstelling van de afwassing. Tegen Saulus (later bekend als de apostel Paulus), werd bij zijn bekering gezegd: "En nu, wat aarzelt gij nog? Sta op, laat u dopen en uw zonden afwassen, onder aanroeping van Zijn Naam(Handelingen 22:16).

Voor vergeving van je zonden moet je bij de Here Jezus zijn. Johannes de Doper geeft daarvan een sterk getuigenis af, toen hij Jezus tot zich zag komen: “Zie, het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt” (Johannes 1:29).

  • “Hem, Die ons liefheeft en ons uit onze zonden verlost heeft door Zijn bloed (Openbaring 1:5, vgl. 1 Johannes.1:7).
  • “Hij is een verzoening voor onze zonden” (1 Johannes. 2:2).

Hij is een verzoening voor onze zonden, daarom werd er tegen Paulus gezegd, laat u dopen en uw zonden afwassen, onder aanroeping van Zijn Naam.
Zo werden wij toen wij tot geloof kwamen door het bloed van Jezus schoongewassen. De doop is dus een voorstelling van de afwassing van zonde, die je bewust ondergaat.

Ten tweede: Het is een prachtig symbool van onze redding. In Romeinen 6 zegt Paulus: "Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen” (vers 4). Verderop in vers 6 zegt hij: “dit weten wij immers, dat onze oude mens medegekruisigd is, opdat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn.”
Wij zijn dus met Christus begraven door de doop in de dood (zie Romeinen 6:4). En nu mogen wij dagelijks leven uit de opstandingskracht van Christus, waardoor wij een nieuw leven gaan leiden in gehoorzaamheid aan God. Dat is wat de doop ook uitbeeldt.

De doop is dus ook wel iets pijnlijks, maar bovenal heerlijk. Het betekent wel een streep door je eigen leven. God zet er een kruis over. Uit je eigen natuur is niets goeds meer te verwachten. En dàt geef je toe, dàt erken je door je te laten dopen: ‘Ja, Here, ik heb de eeuwige dood verdiend, maar U hebt het voor mij gedaan’.

De doop is dus een voorstelling van de afwassing van zonde. En betekent ook dat wij met Hem zijn begraven en met Hem zijn opgewekt. In Kolossenzen 2:12 zegt Paulus: “Toen u gedoopt werd bent u immers met Hem begraven, en met Hem bent u ook tot leven gewekt, omdat u gelooft in de kracht van God die Hem uit de dood heeft opgewekt.”

Ten derde: Er is nog een heerlijke derde betekenis van de doop. Sinds Pinksteren, de uitstorting van Gods Geest, gebeurt er iets wonderlijks met ieder mens die de Here Jezus aanneemt als zijn Redder. Dan ontvang je de Heilige Geest: “Wij zijn allen gedoopt in één Geest en zijn daardoor één lichaam geworden, wij zijn allen van één Geest doordrenkt,…”  (1 Korintiërs 12:13, NBV, vgl. Handelingen 1:5). Door de doop in de Geest werden mensen ingelijfd in het Lichaam van Christus (vgl. Galaten 3:27, Romeinen 12:4-5 en Efeze 1:22). Ook daar mogen we aan herinnerd worden, wanneer we terugdenken aan onze doop.

Opnieuw geboren
Over het ontvangen van de Heilige Geest zegt Paulus: “In Hem zijt gij, toen gij gelovig werdt, ook verzegeld met de Heilige Geest der belofte,” (Efeze 1:13b). Wie bij de Here Jezus hoort is Zijn eigendom geworden en die zijn allemaal verzegeld met de Heilige Geest. Paulus zegt: “Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn” (Romeinen 8:16).
Tot slot daarom deze vraag: ‘Dopen, moet dat nu echt!?’ We hebben zonet gelezen wat de Bijbel hierover zegt.  Het is daarom ook een stap in gehoorzaamheid. Dus, wat aarzel je nog? Laat je daarom dopen onder aanroeping van zijn Naam! Want door de doop in water heb je bewust ervaren en gevoeld:

  1. Dat je zonden zijn afgewassen,
  2. Dat je nieuw leven hebt ontvangen,
  3. En dat je bent ingelijfd bij Jezus.

Je doop vergeet je nooit! Het is voor iedereen die gelooft, dat Jezus Christus de Zoon van God is!

Lees hier meer over de doop in de brochure van Arie Kleijne.